Puerto Viejo aka Nederland

18 maart 2015 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Lieve allemaal,

Ondertussen al weer even geleden dat ik heb geblogd. Het is hier super gaaf. In Turrialba hebben we nog een paar activiteiten gedaan waar ik alleen foto's van heb gepost, maar niks over heb gezegd. Ik heb besloten om een 'buiten m'n comfortzone' lijstje bij te houden. Die lijst begon met paardrijden naar de watervallen. Nou als ik een ding eng vind is het wel paardrijden. Die zijn soms zo onvoorspelbaar. Maar goed, ik zat, en ik heb nog noooit zo'n mooie natuur gezien. We liepen door de bergen, en uiteindelijk kwamen we bij de waterval. Wauw, is het enige wat ik hierover kan zeggen. Het was zo'n rustgevend plekje met prachtige natuur. Echt zo'n typisch fotoplaatje wat je alleen in films ziet. Maar jongens, het bestaat echt! Echt geweldig! Na een dagje spaans les en 's middags rust, gingen we zaterdag dan mijn tweede "buiten comfortzone" activiteit doen; RAFTEN! Oke, eerlijk is eerlijk, ik ben nog nooit zo bang geweest in mn leven. Maar ik heb aan de andere kant ook nog nooit zoiets gaafs gedaan in m'n leven! Al waren er wel wat beangstigende momenten toen we op de Paquare river aan het raften waren. We kwamen in een heel wild stuk van de rivier. En opeens liepen we vast op een rots waardoor de boot bijna onderste boven ging. Dus riep de guide die ons begeleide kei hard HIGH SIDE LEFT! O M G, en toen lagen we opeens verticaal op die rots. Eline slingerde buiten de boot en moest van de guide loslaten omdat anders de boot niet recht ging. Oh wat een ellende, dreef ze tussen alle rotsen door enzo. Gelukkig alles goed gekomen. Toen dachten we woeeh we hebben het ergste gehad, iedereen was opgelucht.. 15 min later vlieg ik opeens woeeps uit de raft. Haha maar gelukkig was ik snel weer in de boot gehesen. Iedereen hoorde een WAAAH en ik was kopje onder. Maar zo snel ik eruit was, zo snel was ik er ook weer in gelukkig. Verder hebben we in Turrialba nog wat kleinere dingen gedaan zoals salsa les, gezellig BBQen met alle mensen uit het hostel en lekker uitgaan! En niet te vergeten, dat de vulkaan naast ons super vaak is ontploft en dat dat de mensen redelijk bezig hield! Gelukkig waren er in Turrialba helemaal geen problemen door de vulkaan omdat de krater aan de andere kant zat.

En toen zaterdag 14 maart, ons eerste reisje naar een andere plaats. Puerto Viejo! Na een busreis van 6,5 uur, allemaal gesleep met die uberzware tassen in de hitte.. kwamen we om 18.30 eindelijk aan in ons nieuwe hostel. Lekker uit eten gegaan en daarna vielen we als een blok in slaap. Oja nog iets over het voedsel wat mensen hier eten. Rijst, bonen en vlees. Nee niet alleen voor avond eten maar ook voor lunch....... en ontbijt.... hahaha. Maar we eten hier wel supee veel fruit, en echt waar het fruit is hier 2810 keer lekkerder. Echt veel meer smaak! Maar goed, Puerto Viejo, 3/4 van de mensen die hier rond loopt is Nederlands.. haha en in het hostel is ook echt bijna iedereen Nederlands. Het is hier super anders als in Turrialba. In Turrialba zit je in de bergen en in Puerto Viejo is alles gewoon plat. Best fijn met boodschappen doen. Puerto Viejo is opgedeeld in 12 blokken en thats it. Dus best wel klein. Je hebt hier super mooie stranden met enorm hoge golven. Echt gewoon geweldig. We hebben hier nu nog 1,5 week spaanse les en daarna begint mijn vrijwilligerswerk in El Puente. El Puente is opgericht door een getrouwd stel. In hun huisje koken ze elke dag voor 50 mensen die uit de bergen komen en geen geld hebben om zelf gezonde dingen te kopen. Ik mag dat echtpaar dan gaan helpen met koken en lekker met de kindjes kleuren etc. Ik heb er echt zo geweldig veel zin in!
Jullie horen snel weer van me,
Heel veel zonnige lieve groetjes
Marit

1. Eline:
    19 maart 2015
    Ik vind het heel fijn dat een bepaald verhaal er niet in staat, dat is waar vriendinnen voor zijn hahahahaha, PURA VIDA <3
  2. Helma:
    19 maart 2015
    Hoi Marit, wat een fantastisch verhaal, ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt!! Hier alles zijn gangetje, nergens uitgevallen,ha ha. Heel plezier en verder genieten met zijn tweeen!!
  3. Obij&ma:
    Dag dames.
    wat hebben jullie het daar geweldig naar jullie zin, en wat ondernemen jullie veel, ik heb je hier nog nooit over een paard horen praten, en daar gaan jullie paard rijden, onvoorstelbaar die natuur het mooie weer en alles wat op jullie pad komt geweldig, wat zal er nog veel te vertellen zijn,als jullie straks thuis komen, het in onmogelijk om dat allemaal te beschrijven, maar de verhalen spreken voor zich, maak er samen verder nog hele mooie maanden van, en geniet van alles wat daar op je weg komt, warme groetjes vanuit een koud Breugel oma nu
  4. Marie-Louise:
    20 maart 2015
    Hallo Marit, ik heb genoten van je verhaal. Knap hoor dat jullie aan alles deelnemen ook waarbij je bedenkingen bij hebt.
    Ik blijf je mooi volgen heel veel leerplezier en genieten maar.
    Groetjes ook aan je vriendin Eline, daaaaaaaaaag Marie-Louise
  5. Jolanda:
    20 maart 2015
    Hey Marit. Weet je wel dat Ël Puente (de brug) een van de eerste nummers is die ik 27 jaar geleden heb geleerd bij Sincere en dat het dus een spaans nummer is dat heel gaaf is. Dus als je terug bent moeten we maar eens vragen of we dat niet nog eens kunnen instuderen/zingen, of terugluisteren op een elpee/cassettebandje of iets dergelijks uit de Middeleeuwen. Veel plezier daar nog en succes met het spaans.
  6. Paul Hamers:
    24 maart 2015
    Hoi Marit,
    Goed dat je het zo naar je zin hebt. Fraaie foto's van de vulkaanuitbarsting. Hopelijk stond de wind de goede kant op .....
    Grtz, Paul
  7. Marit van Ruremonde:
    25 maart 2015
    Hoi Paul,
    De wind stond inderdaad de goede kant op. Van de uitbarsting hebben wij daarom weinig gemerkt. Maar alsnog zien de foto´s er inderdaad heel erg gaaf uit!
    Groetjes aan iedereen!
    Liefs Marit
  8. Mien en Mari:
    26 maart 2015
    Marit,

Wat een mooi verhaal en wat goed dat je ook veel gaat ondernemen.
    Wij volgen je reis en maak er een mooie tijd van.
  9. Obij&ma:
    28 maart 2015
    Goeden dag vanuit een nat en koud Breugel.
    Even niets van jullie gehoord, waarschijnlijk een goed teken, op vakantie hoor je niet steeds aan oma te denken, dan zit er iets niet goed. Ik vind het geweldig dat jullie daar zo veel zien , beleven meemaken en genieten, en jullie het geweldig naar je zin hebben, probeer zo aan heel je vakantie invulling te geven, je hebt het verdient, hartelijke groetjes oma singels.
  10. Obij&ma:
    31 maart 2015
    Dag vakantie vierdeurs
    Wat zitten jullie daar in een fijn vakantie gebied, hier hebben wij echt met maartse buien te maken, harde wind en regen en hagelbuien. volgens het nieuws zijn er vandaag altijd 20 vrachtwagens met aanhangers op de weg omver gewaaid, en veel takken en bomen om gewaaid, dus geniet daar van het mooie weer en de geweldige natuur.ik kwam er zonet achter dat jullie zo mooie foto hadden gestuurd, dat ik echt iets van oma, ze zijn 17 en 18 maart al Door jullie verstuurd, maar markt ik blijf het proberen, alleen iedere keer die fouten in mijn stukjes, met je naam ga ik zelfs in de fout zie ik net.ik hoop dat je weet wat er mee bedoel, ik verwacht binnen kort nog wel eens wat van jullie reis verslag te horen, of hebben jullie het daar te druk voor, dan genieten maar, het in jullie van harte gegund.
    groetjes oma singels.