Avontuur & Relaxing in La Fortuna en Monteverde

4 mei 2015 - Monteverde, Costa Rica

Lieve allemaal,
Maandag 27 april was het de dag om te vertrekken naar La Fortuna! Woeeh we hadden er zin in! Maar die zin werd al snel verpest toen we bij het busstation hoorde dat er een staking was van bussen, waardoor er tot vrijdag geen bussen zouden rijden.. Na veel gedoe hadden we een hele aardige taxi chauffeur die ons wel voor 'studententarief' naar La Fortuna wilde rijden.. 68.000 colones.. oftewel 130 euro per persoon... Het was ook een lange rit van meer dan 3 uur maar ja, doei geld. Hij was wel heel aardig en kocht zelfs wat drinken voor ons. Aangekomen in La Fortuna moest ik ook een nieuwe telefoon kopen omdat die van mij er geen zin meer in had. Ja dit was een heel erg duur dagje voor mij. Het hostel met zwembad maakte deze dag weer goed.

De volgende dag stond de Cerro Chato hike op de planning. Dat betekend, een vulkaan beklimmen. Van te voren werd al gezegd dat dit een pittige klim was en bij de entree controleerde ze ook iedereen of ze wel genoeg water bij zich hadden. De totale lengte van de klim was 3 km. En de eerste 1500 meter hadden we ook in ongeveer 30-45 minuten gedaan. Maar toen begon de hel pas echt haha. En aangezien mijn conditie nou niet echt top is.. heb ik meerdere keren gedacht om gewoon om te draaien en terug te lopen. Ik had er echt geen zin meer in. Op een gegeven moment is Eline doorgelopen. En ik zei dat ik wel zou komen, maar ben op een gegeven moment op een boomstam gaan zitten en heb gewoon zitten wachten. Tot dat er een guide aan kwam die zei dat het zonde was als ik nu niet zou doorzetten. Ik was er bijna, hoogstens 20 minuten klimmen. Ik zei nog "nee nee ik ben er echt klaar mee". Maar hij ging met een kapmes een tak afhakken, en daar een super chille wandelstok van maken voor mij. Hij gaf me water, cola, fruit en een suikersnoepje. Oke oke ik ga weer door... en wat ben ik die man dankbaar. Want toen ik bovenkwam was het uitzicht echt geweldig prachtig, en ik was toch wel een beetje trots op mezelf dat ik de top had bereikt! YES! Maar als je boven bent, moet je ook weer naar beneden.. dat was opzich niet zo'n probleem, tot dat ik viel en m'n enkel kei hard omzwikte. Daar lig je dan, bijna helemaal boven op die vulkaan. Gelukkig waren er heel veel lieve toeristen die me gingen helpen. Ze gingen mijn enkel verbinden voor extra stevigheid, ik kreeg pijnstillers van een franse vrouw, een man gaf me een soort van morfinepil. Euhh, ik heb die maar niet genomen.. ik kreeg wat eten en drinken en toen moest ik toch echt zelf naar beneden. En dat was een HEL. Ik had zoveel pijn en moest nog super lang lopen. Maar eindelijk beneden was ik zo blij toen ik in de taxi zat, met een voldaan gevoel!
Woensdag hadden Eline en ik allebei spierpijn, dus besloten we te relaxen bij het zwembad in het hostel. Super chill dagje. 'S avonds zijn we naar de natuurlijke hotsprings gegaan. Super mooi, het is rivierwater in een soort van poeltje waar het water wordt verwarmd door de hitte van de vulkaan. Het water was rond de 40 graden celsius. Er stonden overal kaarsjes en we hebben daar echt heerlijk gezeten. We gingen helemaal zen terug.
Donderdag 30 april was de perfecte dag voor de Baldi Hotsprings. Het regende en onweerde en het was niet super heet. Hoppakee gaan met die banaan. De Baldi Hotsprings is een luxe resort met 25 verschillende zwembaden die allemaal verwarmd worden door de vulkaan. Hoe verder je liep, hoe warmer de baden werden. Tot over de 50 graden celsius. Toen we daar rondliepen voelde we ons echt rijk. Want het zag er daar allemaal zooo enorm luxe uit. Om 19.00u mochten we daar gaan eten. Het was een lopend buffet en we hebben ons echt volgepropt. Met als kers op de taart de enorm lekkere toetjes en chocoladefontein. Heeeeerlijk relax dagje.
Vrijdag 1 mei was het tijd om de spullen weer te pakken. Op naar Monteverde! Om 8.30u stond de shuttlebus klaar om ons naar het Arenal meer te brengen. Vanuit daar gingen we met de boot in 3 kwartier naar de andere kant van het meer. Het was echt een heel rustig tripje en heb echt genoten van de mooie landschappen. Toen we weer aan land kwamen, moesten we nog met een ander shuttlebusje ongeveer 2 uur rijden naar Monteverde. Ik heb mijn ogen echt uitgekeken wat voor mooie landschappen hier zijn. Helemaal in de bergen, we hebben over geen een verhard stuk weg gereden die 2 uur, maar alleen smalle grind en zandwegen door de bergen. Wauw. 'S avonds kwam Luna ook naar Monteverde, jeeeej, Luna hebben we ontmoet in het hostel in Turrialba, dus helemaal op het begin. Echt suuuper leuk! Zaterdag gingen Eline en Luna ziplinen en bungee jumpen. Ja dat zag ik toch niet zo heel erg zitten met m'n hoogtevrees. Dus ik ben 2 uur later in de taxi gestapt om vervolgens super coole foto's te maken vanaf een platform van de bungee jump! Ik voelde me echt als een trotse mama hahaha. 'S avonds heerlijk nacho's met guacamole gegeten en wijn gedronken.
Zondag stonden de Hanging Bridges op het programma. Het was echt een super mooie wandeling door de jungle, over 8 super lange en super hoge hangbruggen. Die best wel wiebelde. Waah haha, maar heb daar echt genoten van de mooie natuur. 'S avonds zijn we naar een bergpunt gelopen waar je super relax van de prachtige zonsondergang kon genieten. Daarna hebben we lekker Costa Ricaans gegeten (rijst, bonen en vlees) omdat het al weer de laatste avond was van Luna :(
En vanmorgen werd ik wakker met een berichtje van Didi, die we hebben ontmoet in Puerto Viejo. Of we wilde afspreken in Nicaragua morgen, bij de vulkanen op het meer. Uh.. JAA! En dat is de 80e keer dat ons reisplan veranderd haha. Dus, we zijn net buskaartjes gaan kopen en morgen begint een nieuw avontuur, nieuw land, nieuwe gewoontes en nieuwe mensen. NICARAGUA! Ik heb er echt super veel zin in. De prijzen zijn daar veel lager. Hostels zijn de helft goedkoper per nacht dan in Costa Rica. Perfecte manier om wat geld te besparen en toch optimaal te genieten! Jullie horen snel weer van me!

Heel veel liefs en kusjes,
Marit

1. Obij&ma:
    4 mei 2015
    Hallo marit
    wat een geweldige verhalen wat een belevenisen allemaal,jullie hebben daar samen echt de vacantie van jullie leven, ik begrijp wel dat jullie alles zo veel mogelijk mee willen maken, en dat er soms veel energie gevraagd wordt van jou marit, maar je krijgt er danook het dubbele voor terug. Er zit nu duidelijk veel meer afwisseling in je vacantie als de eerste 2 maanden, maar die hebben jullie ook heel veel mooie dingen en veel levens wijsheid gebracht, en dat dragen jullie ook mee voor de rest van je leven. Hier is alles zoals van ouds, er gebeurd hier niet zoveel, ik ben wel aan het kraampakket begonnen voor de nieuwe telg in onze familie. het valt niet mee om leuke nieuwe ideetjes te vinden voor ons 14 de neef of nichtje, een idee van jullie is daarom ook altijd welkom. Ik hoop dat jullie het daar wat de centjes betreft ook gaan redde, want ik begrijp uit je schrijven dat je soms voor onverwachte uitgaven komen te staan, en tussen door een weekje bij verdienen bij la plazz zit er niet in, dus dames probeer het met beleid te regelen, dan komt alles goed. Ik wens jullie samen verder nog een te gekke tijd toe, en zie weer uit naar nieuwe verhalen en foto,s van jullie.
    groetjes van oma marietje
  2. Obij&ma:
    8 mei 2015
    dag dames.
    wat een prachtige fotos wat een mooie natuur en vergezichten, en de mooiste meisjes van de klas met een lach van oor tot oor, het heeft wel iets van het paradijs daar bij jullie.geniet er van, tot horen,
    groetjes oma swinkels.